Op deze pagina vind je een overzicht van alle stages die ik heb gelopen. Ik heb per stage even kort beschreven waarom ik voor deze stage gekozen heb en wat ik vooral heb geleerd. De eindverslagen inclusief de beoordeling van mijn werkveldbegeleiders. De verslagen bieden inzicht in mijn start- en eindpunt van de de opleiding gedurende mijn (leer)ervaringen tijdens de stages.
Jan Thiesschool (Rolde)
De eerste stages die ik heb gelopen waren op de Jan Thiesschool in Rolde. Hier heb ik stage gelopen in groep 8 en groep 4-5. In groep 8 maakte ik voor het eerst als leerkracht in opleiding kennis met het onderwijs. Hier heb ik vooral kennis gemaakt met de rollen van de pedagoog, de didacticus en de onderzoeker. De rol van de onderzoeker was ook van belang bij de stage van groep 4/5 en woog nog niet mee in de beoordeling van de stage bij groep 8.
Het was een fijne start in het onderwijs op een erg fijne school en leuke groepen. De tips die ik kreeg waren vooral dat ik veel meters moet maken en moet oefenen met het lesgeven om didactisch te groeien. Dat dit mij meer rust geeft. Pedagogisch, vonden mijn coaches dat ik leerlingen aan durfde te spreken op gedrag, maar dat het soms wel wat 'losser' mocht.
Benieuwd naar mijn ervaringen? Lees dan hieronder de ontwikkelverslagen.
SWS Oostermoer (Gieterveen)
Tijdens deze stage werkte ik aan de rol van de pedagoog, de didacticus, de onderzoeker en de verbinder. Uiteraard kwam de rol van de beïnvloeder hier ook wel in terug, maar echt in een mindere mate. Ik heb de stage gelopen bij groep 1-2 op SWS Oostermoer in Gieterveen.
Tijdens deze stage heb ik voor het eerst kennis gemaakt met het kleuteronderwijs. De eerste weken vond ik traag gaan en vond ik er echt weinig uitdaging. Na een aantal weken zag ik wat voor idee er achter het vrije spelen, het werken en de lessen zat. De aanpak bij kleuters vond ik echt anders dan bij de groepen die ik hiervoor had. Het was enorm wennen. Ik heb hier veel geleerd over klassenmanagement en dan met name de lesovergangen en het stil/bezig houden van de leerlingen. Mijn coach vond mij didactisch sterk omdat ik met veel verschillende soorten lessen kwam met verschillende materialen. Wel kon ik nog werken aan de intonatie met bijvoorbeeld voorlezen.
KC Kloosterveen (Assen)
Mijn LiO-stage op KC Kloosterveen heb ik (helaas) niet afgerond. Er bleek geen klik te zijn tussen het type onderwijs (Dalton), de leerlingen en mijn coach. Er is halverwege besloten om de stage af te breken. Dit leek voor alle partijen het beste. Er is van deze stageperiode dan ook geen ontwikkelverslag. Wel heb ik kort omschreven wat ik gedaan heb, geleerd heb, waar ik van heb geleerd en wat ik in de toekomst anders zou doen. Dit kun je hieronder lezen!
Feiko Clockschool (Oude Pekela)
Voor een nieuwe kans voor mijn LiO-stage ben ik naar de Feiko Clockschool gegaan in groep 6.
De klas die ik hier had was een drukke, bewegelijke klas met veel leerlingen die goed te corrigeren waren. Maar waar je bovenal goede afspraken mee kon maken. In deze groep ben ik enorm gegroeid in het uitvoeren van klassenmanagement. Met name het uitspreken van verwachtingen ging mij beter af, waardoor ik ook bij de leerlingen merkte dat ze precies wisten wat ze moesten doen.
Tijdens de stage was ik binnen het team van Feiko Clock ook echt een collega voor mijn gevoel. Er werd nergens het woord 'stagiaire' in de mond genomen. Ik was gewoon één van hun. Wat een gevoel van veel vertrouwen gaf.