Tijdens mijn opleiding en de stageperiode heb ik gewerkt aan de onderstaande leeruitkomsten die horen bij de rol van de didacticus:

  • LU5: De startbekwame leerkracht beheerst de inhoud van zijn onderwijs en staat boven de leerstof en kan daar flexibel mee omgaan.
  • LU6: De startbekwame leraar stelt zijn onderwijs zo samen dat het samenhangend, betekenisvol en afgestemd is op de doelgroep.  
  • LU7: De startbekwame leraar bereidt zijn onderwijs voor door selecteren van werkvormen en materialen om de leerdoelen te realiseren. 
  • LU8: De startbekwame leraar organiseert, met gebruik van verschillende leermiddelen, onderwijsactiviteiten en voert deze uit met aandacht voor talentkrachtige didactiek, zodat het aansluit bij de kenmerken van zijn leerlingen.
  • LU9: De startbekwame leraar stelt, in overeenstemming met het schoolbeleid, het onderwijs cyclisch bij, op basis van zelf verzamelde gegevens en eigen analyse van de voortgang van de ontwikkeling van de leerlingen. 

Lessenreeks rekenen

Voor het vak rekenen-wiskunde heb ik een lessenreeks van rekenen gemaakt. Eigenlijk een docenthandleiding waarin drie verschillende domeinen aan bod komen en elk domein uit twee opeenvolgende lessen bestaat. Deze lessen heb ik gemaakt voor verschillende groepen. Tijdens het maken van de lessen moest ik steeds in mijn achterhoofd houden hoe het handelings- en hoofdlijnenmodel werken. Welke stap kan een leerling nu eventueel maken? Als de leerling het nog niet begrijpt, moet die dan een fase terug in het model?

Het maken van de lessenreeks met daarbij de inhoud vanuit de Hanze hebben mij erg geholpen bij het kijken naar rekenen bij kleuters. Bij de kleuters heb ik dan ook veel gebruik gemaakt van concreet materiaal. Zodat het voor de leerlingen zichtbaar was wat ze gingen tellen. 

Ook om uiteindelijk de modellen te volgen bij oudere groepen is het van belang om hier goed naar te kijken. Op deze manier kunnen de leerlingen de stof misschien wel beter begrijpen. 


Taalpakket Leren Taal

Voor het vak Leren Taal heb ik samen met een studiegenoot een activiteitenpakket gemaakt voor het vak taal. Dit aan de hand van het thema 'weer'. Het activiteitenpakket is ontworpen voor een klas uit de middenbouw die daar zo mee aan de slag zouden moeten kunnen.

In dit verslag is een mooi opbouw te zien van start- tot eindwerk. Met als startpunt van een eerste les het maken van een mindmap over 'het weer'. 

Tijdens de stages heb ik verschillende manieren gezien hoe er met taal wordt omgegaan op de scholen. Op de meeste scholen merk je dat er wordt vastgehouden aan de methodes en dat ze op die manier taal aanbieden. Tijdens het vak Leren Taal heb ik onder andere geleerd dat het belangrijk is om een rijke leeromgeving aan te bieden. Mooie boeken over het onderwerp, maar ook verschillende manieren van verwerking zodat alle domeinen van taal langs komen en leerlingen zich zo taalrijk kunnen ontwikkelen. 

Een mooi startpunt van een activiteitenpakket is tijdens de eerste les het maken van een mindmap over 'het weer'. 


Onderwijsontwerp

Voor het vak onderwijsontwerp heb ik een lessenreeks ontworpen die ging over eb- en vloed. In dit ontwerp zijn o.a. een omgevingsbezoek, les natuur & techniek en een les kunstzinnige oriëntatie opgenomen. 

Ik heb gezien hoe informatie beter blijft hangen als de leerlingen verschillende verwerkingsopdrachten krijgen die passen bij de lesstof. De leerlingen wisten na twee van die lessen al precies wat er werd bedoeld met bijvoorbeeld eb & vloed, maar ook het ontstaan hiervan. 

Ik kan vooral nog leren om echt goed na te denken over het ontwerp wat ik wil zijn en duidelijk aangeven wat wel en niet mag, zodat datgene wat de leerlingen laten zien ook te beoordelen valt. Minder vrijheid in datgene wat ze op het papier zetten. 


Eigen ontworpen lessen

Om aan te sluiten op bepaalde lesdoelen in het onderwijs en lessen te geven die los staan van de methode heb ik een aantal 'eigen' lessen ontworpen. Deze lessen hadden allemaal een doel waarbij ik mijn eigen sausje over de lessen kon geven. 

Bij de kleuters heb ik een les ontworpen waarbij de leerlingen zinnen moesten maken met de woorden die voorbij kwamen op het scherm. Al deze woorden hadden te maken met het thema Kerst. Het ontwerpen van deze les vond ik niet heel moeilijk. Eén van de leerdoelen bij de kleuters was dat ze zinnen moesten maken, door dit te doen rond de kerstperiode konden leerlingen ook nieuwe woorden(schat) leren over Kerst.

Wederom heb ik een eigen les ontworpen bij de kleuters. Dit maal ging het over het maken van rijmwoorden. Hierbij heb ik ervoor gekozen om woorden te doen die passen bij het thema sinterklaas. Zoals boot, piet, dak en noot. Niet opgenomen in de presentatie is mijn uitleg over hoe rijmwoorden werken. Deze heb ik aan de hand van een model op school uitgelegd aan de leerlingen. 

Bij groep 6 heb ik een Kahoot gemaakt over het menselijk lichaam. Deze Kahoot is wel wat tot stand gekomen door informatie uit het werkboek. Maar uiteindelijk heb ik zelf bijpassende informatie gezocht zodat de leerlingen wel de informatie krijgen die ze nodig hadden voor de toets. Het was leuk om over dit onderwerp nog bijpassende informatie te zoeken. 


Muziek & Drama

Stage groep 8

Tijdens mijn eerste stage wilde ik vooral ervaring opdoen in het pure lesgeven. Aan de hand van een methode en deze dan ook volgen. Dit gaf mij houvast en structuur op te werken aan andere rollen en leerdoelen. Ik heb gemerkt dat de structuur en houvast van de methodes mij goed bevalt. Ik moet nog leren over de opbouw van de lessen. Ook moet ik er ook voor zorgen dat ik niet alleen de hoofdvakken geef, maar ook de zaak-vakken en muziek, dans & drama etc. Ik wil ontdekken hoe ik mijn lessen kan verbeteren door uitdagende werkvormen, verschillende materialen kan inzetten om de lessen leuker te maken. 

 

Stage groep 1/2

Tijdens deze stage heb ik vooral geleerd om te improviseren in situaties van het lesgeven. Wanneer kan je nog even door met de les? Wanneer is het klaar? Kleuters hebben een kortere spanningsboog en dienen snel te worden uitgedaagd en moeten aan de slag. Het geven van een korte, duidelijke instructie en dan direct aan de slag. Deze stage heb ik ook geleerd om te improviseren bij het lesgeven en wat meer te 'acteren' en wat losser les te geven. Ook kan ik beter materialen toepassen tijdens de lessen. De volgende stap is om meer oog te hebben voor de toetsresultaten en hier het onderwijs op aanpassen. Op deze manier kan ik leerlingen ook beter onderwijs bieden. 

Stage groep 4/5

Ik heb tijdens deze stage vooral gewerkt aan het tempo tijdens mijn lessen en dan vooral mijn praattempo. Ik heb geleerd om in deze combinatiegroep oog te hebben voor de leerlingen van beide groepen. Het was een uitdaging om iedereen aan het werk te krijgen, maar mijn coach gaf mij hiervoor de tools die ik nodig had. De structuur van de lessen begint mij nu wat tegen te werken omdat ik merk dat ik toch flexibel moet omgaan met de stof en de 'perfecte' les geven moet loslaten. De ervaring in een combinatiegroep was fijn omdat ik wel flexibel moest handelen op veel momenten. Mijn volgende ontwikkelpunt is met name weer het geven van andere soorten vakken.

Stage groep 6

Tijdens de stage heb ik mij verder ontwikkeld in het geven van een groot scala aan verschillende vakken. Zo heb ik meer kunstvakken gegeven, alle zaakvakken zijn voorbij gekomen en ik begeleidde elke week tijdens de gymlessen. Mijn grootste obstakel deze stage was dat ik vooral druk bezig was met de rol van de pedagoog. Dit kwam met name door de uitdagingen die de groep met zich meebracht. Ontwikkelpunt blijft nog wel hoe toetsresultaten te analyseren en zo het aanbod te bieden dat leerlingen nodig zijn. Ik weet nu wel beter, door mee te kijken met mijn coach hoe en waar resultaten worden ingevuld en wanneer ze ervoor kiezen om leerlingen over te dragen naar een andere instructiegroep.