In de komende twee jaar ga ik werken aan verschillende leerdoelen. Zo heb ik drie korte termijndoelen en drie lange termijn doelen.
Het werken aan die leerdoelen heb ik niet alleen gedaan voor het volgen van literatuur die te maken heeft met het onderwerp, maar ook door veel lessen te geven in het onderwijs.
Aan de start van de opleiding heb ik mijzelf beoordeeld op een aantal vakgebieden. Hier vielen ook Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur & Techniek onder. Hiervoor heb ik elke dag voor de bovenstaande vakken een Quiz van de dag gemaakt. Hieronder vind je de uitslagen van deze quizzen.
Leerdoelen korte termijn
Leerdoel Aardrijkskunde
Om mij te ontwikkelen op het gebied van aardrijkskunde heb ik ervoor gekozen om hiervoor 9 afleveringen te luisteren van de podcast 'Klimaatpraat'. De afleveringen duren ruim 20 minuten per keer. Ik heb gekozen voor dit onderwerp omdat het past bij aardrijkskunde, maar nog meer omdat het een actueel onderwerp is waar wekelijks op het nieuws, op de radio of op internet wel iets over te horen of lezen is.
Leerdoel Geschiedenis
Ik vond vroeger het vak geschiedenis nooit zo boeiend. Ik weet er dan ook weinig van. Om mij toch te ontwikkelen in geschiedenis heb ik ervoor gekozen om 10 afleveringen van de serie 'Het verhaal van Nederland' te kijken. Het boeit mij erg hoe Nederland in de laatste tig jaren is veranderd. Ik vind het belangrijk om ook een bijdrage te kunnen leveren op het gebied van geschiedenis aan mijn (stage)leerlingen.
Spelling
Voor mij ontwikkelen op het gebied van spelling is erg belangrijk. Ik wil lessen spelling in de klas goed en foutloos geven. Maar het is ook voor mijzelf goed om de spellingregels en hoe je woorden schrijft nog eens bij langs te gaan. Om te werken aan mijn spelling heb ik via de site beterspellen.nl een maand lang elke dag vier vragen beantwoord waarbij spelling en spellingsregels moesten worden toegepast.
Leerdoelen lange termijn
Leerdoel Handschrifteducatie
Eén van mijn lange termijndoelen is het verbeteren van mijn handschrift. Ik weet van mijzelf dat mijn handschrift niet heel netjes is en ik zal die dan ook willen en moeten verbeteren. Ik verwacht van mijn leerlingen dat ze een leesbaar handschrift hebben, maar dan moet die van mij dat ook zijn. In onderstaand bestand staat welke stappen ik allemaal heb ondernomen voor het verbeteren van mijn handschrift.
Leerdoel Natuur
Ik vind het belangrijk dat een ieder kennis krijgt van natuur. Het valt mij op en ik hoor het ook dat leerlingen steeds minder weten over natuur. Zelf weet ik ook niet al teveel van de natuur. Om hier aan te werken wil ik boeken lezen over natuur/biologie, hierin lessen geven en natuurfilms kijken of een podcast luisteren. Mijn einddoel is om een breed georiënteerd meer kennis te hebben vergaard op het gebied van natuur.
Leerdoel Digitale vaardigheden
Bij de start van de opleiding en mijn eerste stages heb ik al gezien dat het grootste gros van de lessen wordt gegeven met het digibord. Er staan lessen online en de keuze uit online lesmateriaal via Gynzy, Prowise, Lesson-up etc. is gigantisch groot. Om te werken aan mijn digitale vaardigheden ga ik oefenen met het werken met een digibord en het maken van lessen in één van eerstgenoemde media.