Eigen leesgedrag

Aan de start van van de studie zou ik mijzelf niet echt omschrijven als een lezer. Totaal niet zelfs. In de vakanties lees ik af en toe een boek. Dit zijn voornamelijk biografieën (Jari Litmanen, Johan Derksen, Ray Klaassens), boeken over misdaad (Heineken ontvoering, voetbalmaffia) of boeken over de oorlog. Ik vind het fijn als de boeken een waargebeurd verhaal vertellen, waar ik mij ook in kan inlezen en wat makkelijk doorleest. De echte kinderboeken lees ik (nog) niet. 

 

De laatste jeugdboeken die ik heb gelezen moeten dateren van ongeveer mijn eigen tijd op de basisschool. Af en toe lees ik op werk, als pedagogisch medewerker, wel eens een boekje voor. Dit zijn dan vaak boeken die geschikt zijn voor kinderen van groep 1/2, die zelf nog niet kunnen lezen.

 

Zelf ben ik niet echt een lezer, nooit geweest ook vroeger. Ik had altijd moeite met begrijpend lezen. En las sommige alinea’s wel een aantal keren over om het te kunnen begrijpen. Zelf ben ik geen echt voorbeeld in het lezen van jeugdliteratuur, ook omdat ik mij er weinig in heb verdiept. Ik ben dan ook erg blij met deze opdracht. Het lezen van tenminste 4 jeugdboeken per blok. Goede herinneringen die ik heb aan leesmomenten in mijn schooltijd zijn vooral het luisteren wanneer een leerkracht een boek ging voorlezen. Bij twee leerkrachten kon ik mij precies inbeelden wat er in het boek gebeurde, allemaal door de manier waarop de leerkracht het verhaal vertelde. Ik hoop zelf ook, straks voor mijn stageklas op zo’n manier te kunnen voorlezen dat de leerlingen het zich net zo kunnen inbeelden als ik dat vroeger kon. Daarnaast hoop ik dat ik, door het lezen van kinderboeken meer plezier krijg in lezen, maar ook gerichter boeken kan aanbieden aan leerlingen van mijn stageklassen. 

Op deze pagina zijn mijn boekenlijst, de samenvattingen van de boeken en de verwerkingsopdrachten (per blok) te vinden. De verwerkingsopdrachten gelden per vier gelezen boeken. 

 

Taalpakket

Voor het vak Leren-Taal heb ik de opdracht gekregen om een activiteitenpakket te maken. Dit deed ik samen met een studiegenoot voor een groep in de middenbouw. Dit was makkelijk omdat ik ook stage liep in groep 4-5. Het taalpakket moest een thema hebben waar een langere periode aan werd gewerkt. Het vak heeft mij inzicht gegeven in het inzetten van (prenten)boeken bij een thema en hoe de boeken en de lessen kunnen aansluiten bij het thema, middels verschillende werkvormen of hoe boeken kunnen dienen als een startpunt. 

Sinds het volgen van de lessen en het maken van het activiteitenpakket zie ik de boeken niet meer als een losstaand iets, maar juist als een goede manier om het te koppelen aan andere lessen, maar ook dat taal niet alleen lezen of schrijven is. Maar dat de ontwikkeling juist tot stand komt als je alle facetten van taalonderwijs met elkaar bundelt. Via onderstaande knop kom je bij het activiteitenpakket. 

Activiteitenpakket taal

Via deze link kom je bij het Activiteitenpakket!

Close Reading

Om te werken aan mijn leesvaardigheid en om dit ook over te brengen op de leerlingen heb ik in groep 1/2 lessen Closea Reading gegeven. Hier heb ik het boek: 'Twee vechtende eekhoorntjes' van Rachel Bright bij voorgelezen.

 

Het verbaaste mij hoe goed de leerlingen na een week nog wisten wat er in het boek allemaal gebeurde. De methodiek van Close Reading sloeg dus goed aan. 

 

Via onderstaande knop kom je bij mijn feedback op de Close Reading lessen. 

Reflectie eigen leesgedrag

Door de lessen op de Hanze heb ik veel geleerd over lezen en taalonderwijs. Vroeger las ik bijna nooit, en zeker geen kinderboeken. Door het lezen van de kinderboeken en de lessen hierin zie ik het belang in van (goed) taalonderwijs. Hoe belangrijk het is. Wat leerlingen er van kunnen leren en dat ze zonder het door te hebben werken aan taal(vaardigheden). Ook het gebruik van o.a. prentenboeken om een les mee te starten werkt niet alleen bij groep 1/2. Maar werkt ook prima bij oudere groepen. 

Zo heb ik tijdens mijn (afgebroken) LIO-stage veel tips gekregen van mijn coach hoe ik de prentenboeken kan inzetten. Voorbeeld hiervan is. Het boek 'Alfabet' van Charlotte Dematons gebruiken bij groep 6-7-8. De leerlingen van een plaat vijf woorden uit te kiezen en hier een verhaal over te laten schrijven. 

Ik heb mij eerder nooit echt verdiept in het lezen van kinderboeken. Sinds ik meer ben gaan lezen ben ik erachter gekomen hoe leuk het is om kinderboeken te lezen en hierbij na te denken hoe ik ze zou kunnen inzetten in het onderwijs. Om vaker en meer te lezen heb ik een abonnement afgesloten bij de bibliotheek, ik haal standaard elke maand meerdere leesboeken. Ik krijg elke week een nieuwsbrieven van meerdere uitgevers van jeugdboeken en van de Kinderboekenweek. Zo blijf ik op de hoogte van de nieuwste boeken. 

Toekomst

In de toekomst zou ik nog meer boeken kunnen lezen en leerlingen enthousiasmeren om bepaalde boeken te lezen. Ik denk dat je als leerkracht echt een voorbeeld hebt in het leesgedrag van je leerlingen. 

Op de Jan Thiesschool heb ik in groep 8 en groep 4/5 in één van de twee pauzes voorgelezen. Las ik mee als de leerlingen stil lezen hadden om het goede voorbeeld te geven en de leerlingen te vragen naar hun boek. Door dit door te trekken als 'startbekwame' leerkracht hoop ik dat de leerlingen veel plezier krijgen/houden in het lezen.