Tijdens mijn opleiding en de stageperiode heb ik gewerkt aan de onderstaande leeruitkomsten die horen bij de rol van de pedagoog:

  • LU1:  De startbekwame leraar creëert, in samenwerking met anderen, een veilige, gezonde en ondersteunende leerp en leefomgeving die uitgaat van diversiteit, waarin elke leerling wordt ondersteund en gestimuleerd zich optimaal te ontwikkelen.
  • LU2:  De startbekwame leraar integreert theoretische kennis over en praktische ervaring met ontwikkelings- en pedagogische theorieën en methodieken in het eigen handelen met betrekking tot de leerling, de groep en de schoolomgeving.
  • LU3: De startbekwame leraar voert onderbouwde interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau, gebaseerd op gesignaleerde onderwijsbehoeften van de leerlingen.
  • LU4: De startbekwame leraar kan onderbouwde keuzes maken in de omgang met leerlingen stimuleert de ontwikkeling van zelfverantwoordelijk leren door leerlingen te betrekken bij hun leerproces en daarmee hun autonome motivatie te versterken

Veilig in de klas

In één van de eerste blokken van de opleiding kwam de module 'veilig in de klas' naar voren. Dit vak omvatte alles wat te maken met de veiligheid in en om de school. Ik ben van mening dat er pas resultaten kunnen worden gehaald als iedereen zich veilig voelt in de klas, er een positieve sfeer is de leerlingen zich gezien voelen door de leerkracht. In de presentatie en het verslag is beschreven hoe ik vind dat een veiligheidsplan eruit moet zien. 


Lessen bij kleuters

Bij de kleuters heb ik meerdere methodelessen gegeven van de methode 'Vreedzaam'. Deze methode zorgt ervoor dat er schoolbreed gewerkt kan worden aan democratisch burgerschap en sociale competenties.

Tijdens mijn stages die ik heb gelopen heb ik ingezien hoe belangrijk het is om met elkaar te kunnen samenwerken en opschieten, maar net zo goed hoe je kan aangeven wat je wel wil, maar ook wat je niet wil. In de klas bij de kleuters wordt er bewust veel tijd geïnvesteerd in de sociaal emotionele component. Ik heb tijdens deze stage in groep 1/2 gemerkt dat het voor veel leerlingen van die leeftijd lastig is om rekening te houden met anderen of te zien wat de consequenties zijn van hun gedrag. 

Om uiteindelijk in de maatschappij mee te kunnen doen denk ik dat het een belangrijke taak voor mij als leerkracht is om de leerlingen hierin te begeleiden. Dit zorgt er tevens voor dat er een veilig sociaal- en werkklimaat is de klas is. Ik heb aan de hand van een poppenspel, prentenboeken en kringgesprekken leerlingen bewust laten werken aan zichzelf, maar ook zeker aan de veiligheid in de klas. 

Via onderstaande knoppen kom je bij de verschillende gegeven lessen waarbij leerlingen hebben gewerkt aan hun sociale vaardigheden.


Startregels Gouden weken

Bij de start van het schooljaar tijdens mijn LiO-stage op de Feiko Clockschool in groep 6 zijn er schoolbreed en klasbreed regels besproken met de leerlingen. Mijn coach en ik vonden dit beiden erg belangrijk om samen met de leerlingen klassenregels op te stellen. Uiteraard nam mijn coach hierin de leiding. Echter nam ik ook het woord en vulde aan waar mogelijk. Zo waren de regels niet alleen van mijn coach, maar ook van mij en van de klas. Dit zorgt er hopelijk voor dat er meer duidelijkheid in de klas is en er kan worden teruggevallen op afgesproken regels. 

Regels en routines zorgen ervoor dat leerprocessen ordelijk en overzichtelijk verlopen: de leerlingen weten dan waar ze aan toe zijn, dit zorgt voor een gevoel van veiligheid. De regels vloeien voort uit normen en waarden (Alkema, 2022). 

Stage groep 8 

Tijdens mijn eerste stage heb ik vooral de nadruk gelegd op het creëren van een band met de leerlingen. Zorgen voor een goede relatie, positieve feedback geven, meevoetballen op het plein en hun helpen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De band die ik met de leerlingen heb gecreëerd was en is waardevol. Ik heb gezien dat leerlingen mij na een aantal weken ook begonnen te benaderen en verhalen kwamen vertellen over hoe hun weekend was, wat ze hebben gedaan de dag ervoor of wat hun toekomstplannen zijn. De volgende stap die ik moet gaan zetten is meerde factoren van het klassenmanagement koppelen aan de goede band die ik met leerlingen heb door ze ook te corrigeren als dat nodig is. 

Stage groep 1/2

Bij mijn stage bij groep 1/2 heb ik vooral geleerd om het klassenmanagement goed te regelen. Duidelijke instructies, de regels hanteren en consequent handelen. Eigenlijk niets aan het toeval overlaten. Ik zag aan mijn coach dat het belangrijk is om altijd hetzelfde te doen zodat de leerlingen precies weten wat er gaat gebeuren. Ik ben dan ook meegegaan in het hele dagritme. Ik moet nog leren om echt positief feedback te geven aan leerlingen die, zich niet aan de regels houden wel te complimenteren als ze dat wel goed doen. Dit om goed gedrag te belonen en niet zozeer het andere gedrag te bestraffen. 

Stage groep 4/5

Ook deze tweede stage ging het vooral om het opbouwen van een band met de leerling. Dit heb ik gedaan door tijdens de momenten dat het kon met leerlingen te spreken. Het te hebben over hun hobby's, wat ze gingen doen. Even een praatje maken 's ochtends of na de lesdag. Ik heb gemerkt dat leerlingen mij accepteren als leerkracht en dat dit vooral komt door de band die ik met de leerlingen heb gekregen. Ik zie alle leerlingen en geef verschillende leerlingen de beurt en kans op succeservaring. De volgende stap die ik in mijn ontwikkeling moet maken is het aangeven van grenzen. Wat tolereer ik en wat niet. Het direct ingrijpen als ik het nodig acht en het niet laten doorgaan zodat leerlingen een andere keer ook denken dat het wel kan.

Stage groep 6

Mijn LiO-stage was misschien ook wel de  stage waar ik op het gebied van de pedagoog het meeste heb geleerd. Bijsturen op groepsniveau, bijsturen op individueel niveau. Proberen een hechte groep te creëren maar bovenal veel uitproberen. Een stiltegebaar gebruiken en kijken of dat werkt. Leerlingen wisselen van een plek in de klas om ervoor te zorgen dat de groep beter kan werken. Veel 'akkefietjes' moeten oplossen. Maar bovenal weer terug refereren naar de klassenregels die we met elkaar hadden afgesproken aan het begin van het schooljaar. Ik ben erachter gekomen dat een goede band met de leerlingen eigenlijk de belangrijkste factor is voor je verder kan met datgene wat je als leerkracht eigenlijk wil bewerkstellingen; ontwikkeling op alle (andere) vlakken.