Tijdens mijn opleiding en de stageperiode heb ik gewerkt aan de onderstaande leeruitkomsten die horen bij de rol van de onderzoeker:

  • LU10: De startbekwame leraar laat in zijn werk een houding zien gericht op ontwikkeling van zichzelf en/of het onderwijs, met name door nieuwsgierig en kritisch te zijn, te willen begrijpen en kennis te willen delen.  
  • LU11: De startbekwame leraar zet onderzoekend vermogen in om zich als leraar te ontwikkelen en bij te dragen aan de ontwikkelingen in zijn groep en zijn school.

Eigenlijk ben ik sinds de start van de opleiding, maar ook daarvoor tijdens mijn vorige baan altijd geïnteresseerd geweest om te kijken hoe ik mijzelf kon en kan ontwikkelen. Dit met name om uiteindelijk de doelgroep, in dit geval de leerlingen, beter te kunnen bedienen. Daarnaast denk ik dat het nooit verkeerd is om eens een spiegel voor te houden en goed en kritisch naar jezelf te kijken. Ik ben dan ook blij dat de feedback die ik kreeg gedurende mijn stages altijd een hoge score opleverde voor de rol van de onderzoeker. Deze scores zijn te zien op de stagepagina

Naast mijn eigen handelen te onderzoeken heb ik tijdens de opleiding ook verschillende onderzoeken gedaan. Tijdens deze onderzoeken leerde ik om kritisch te kijken naar de situatie en aan de hand van de onderzoeksmodellen hoe ik onderzoekend vermogen in de dagelijkse praktijk kan toepassen. Dit kan ik later nodig zijn voor het schrijven van groepsplannen of individuele plannen. Op die manier zal de kwaliteit van mijn onderwijs uiteindelijk omhoog gaan en kan ik leerlingen datgene bieden wat ze nodig zijn. 

Visie 'Wie ben jij als leerkracht?'

Onderzoek EGO en Jeelo

Om verschillende onderwijsconcepten te leren kennen zijn er meerdere onderwijsconcepten verdeeld over de studieteams en aan elkaar gepresenteerd. Ons eigen studieteam onderzocht EGO en Jeelo. Ik had zelf nog nooit van deze onderwijsconcepten gehoord, het was dus interessant om deze uit te zoeken en alleen al te kijken of deze wel bij mij zouden passen. Ik ben er zelf achter gekomen dat er eigenlijk niet een onderwijsconcepten is waar wel/niet achter sta. Van alle verschillende onderwijsconcepten kan men wel wat leren. 

Via onderstaande button kom je bij onze studieteampresentatie over EGO en Jeelo.

Visie op onderwijs

Na ruim een jaar studie en twee stages bij verschillende groepen kregen we bij de start het jaar 2 de module 'wie ben jij als leerkracht'. Bij het analyseren van de verschillende onderwijsconcepten kon ik een (vind ik) mooi visie vormen hoe ik onderwijs op dat moment zag. Ik heb beschreven hoe mijn ideale schooldag eruit zou zien en dit zo veel mogelijk beschreven in mijn visie. De visie heb ik naast de bestaande onderwijsconcepten neergelegd en bekeken welke het beste passen bij mijn visie. Met het uiteindelijke doel om ook op een school te komen die past bij mijn visie. Klik hieronder voor mijn visie.


Onderzoek taakgerichtheid leerling

Tijdens mijn stage bij groep 4/5 op de Jan Thiesschool heb ik een leerling gevolgd en hiervoor een individueel plan geschreven. Het onderzoek is opgebouwd in de hoofdstukken waarnemen, begrijpen, plannen & uitvoeren en een evaluatie. Om tot de informatie te komen zijn o.a. een taakgerichte observatie, analyse van het leerlingvolgsysteem, analyse aan de hand van ontwikkellijn SEL van het SLO gedaan en aangevuld met een  kindgesprek, en een coachgesprek om de informatie samen te voegen. Uit het onderzoek is vervolgens een plan beschreven die de coach kan uitvoeren. 

Het doen van dit onderzoek heeft mij doen inzien dat de verschillen tussen leerlingen op verschillende manieren kunnen worden opgelost. Zodat alle leerlingen mee kunnen doen met de aangeboden lesstof. Een individuele aanpak kan ervoor zorgen dat een leerling niet uitstroomt, maar kan leren op het niveau en de manier die het beste bij de leerling past. 


Onderzoek woordenschatonderwijs

Aan de hand van het IMRaD-model heb ik onderzoek gedaan naar het woordenschatonderwijs bij groep 1/2 op SWS Oostermoer. Het onderzoek kwam voort uit het feit dat de woordenschat in deze regio (volgens de coach) erg laag was. Het onderzoek heb ik gedaan met het uiteindelijk doel om de coach van deze groep een handleiding te geven om in een thema gericht te kunnen werken aan het woordenschatonderwijs. Ik vond het erg interessant om onderzoek te doen naar dit onderwerp omdat ik zelf in de dagelijkse praktijk dit ook heb gemerkt. Daarnaast vind ik het leuk om iets te maken wat direct toepasbaar is voor mijzelf en voor anderen. 


Onderzoek concentratie/taakgerichtheid leerling

Buitengewoon

Stage groep 8

Dit is waar onze reis begint. Maak kennis met ons bedrijf en wat we doen. Wij staan voor kwaliteit en goede service. Sluit je aan, terwijl we samen groeien en succesvol worden. We zijn blij dat je hier bent om deel uit te maken van ons verhaal.

Stage groep 1/2

Dit is waar onze reis begint. Maak kennis met ons bedrijf en wat we doen. Wij staan voor kwaliteit en goede service. Sluit je aan, terwijl we samen groeien en succesvol worden. We zijn blij dat je hier bent om deel uit te maken van ons verhaal.

Stage groep 4/5

Dit is waar onze reis begint. Maak kennis met ons bedrijf en wat we doen. Wij staan voor kwaliteit en goede service. Sluit je aan, terwijl we samen groeien en succesvol worden. We zijn blij dat je hier bent om deel uit te maken van ons verhaal.

Stage groep 6

Dit is waar onze reis begint. Maak kennis met ons bedrijf en wat we doen. Wij staan voor kwaliteit en goede service. Sluit je aan, terwijl we samen groeien en succesvol worden. We zijn blij dat je hier bent om deel uit te maken van ons verhaal.