Startpunt

Om als startende leerkracht aan de slag te kunnen dien je te voldoen aan de eisen die de leeswijzer Kennisbases PABO voorschrijft. De kennisbasis vormt de basis. Het geeft richting voor de opleiding en de student om te laten zien aan welke kennis minimaal moet worden voldaan. Het beschrijft met name de algemene, vakspecifieke inhoudelijke en didactische kennis en vaardigheden die een startende leerkracht moet beheersen (10 voor de leraar, z.d.). In onderstaand schema zijn de scores van de kennisbasis opgenomen zoals ik deze aan het begin van de opleiding heb gegeven. 

Generiek

De Kennisbases Generiek gaat over drie domeinen:

  1. Het lerende en ontwikkelende kind
  2. Onderwijs en opvoeding
  3. De leraar in de context van de school en maatschappij

 

 

 


Nederlands

Aan de start van de opleiding heb ik mijzelf voor taal een 6 gegeven. Dit komt vooral omdat ik mijzelf niet echt taalkundig vind. Bij mijn spelling maak ik nog wel eens een fout en ook mijn woordenschat is niet optimaal. Wel vind ik dat ik mondeling prima kan communiceren. 

Alles in het onderwijs valt of staat met taal. Het maakt niet uit op welke manier. Er is altijd taal nodig om iets over te brengen of te begrijpen. Dit is in alle groepen waar ik stage heb gelopen ook duidelijk zichtbaar geweest. Voorlezen tijdens de pauzes, veel lezen, schrijven en aandacht voor spelling en taal. 

In mijn portfolio komt taal dan op veel manieren terug. Zo heb ik gewerkt aan een taalpakket samen met een studiegenoot, veel lessen spelling/taal gegeven. Leerlingen in groep 6 een deel uit hun boek laten lezen, er over schrijven en er vervolgens over praten. 

Naast de lessen heb ik zelf aan actieve leesbevordering gedaan. Zie hiervoor het kopje leesgedrag en leesbevordering.


Engels

Engels heb ik met name behandeld bij het vak Leren - Taal. Tijdens dit vak heb ik geleerd hoe je lessen Engels kan toepassen in groepen in de midden- en bovenbouw. En dit kan doen op een manier die past bij de leerlingen. Tijdens mijn stages heb ik ooit één Engelse les gezien en er één gegeven. Vaak zeiden de coaches dat dit was vanwege de beperkte tijd die er was en dat er andere zaken 'belangrijker' waren. Ik ben mij er van bewust dat het opvoeden/aanleren van twee talen erg belangrijk is. Het biedt tal van voordelen zoals de ontwikkeling van probleemoplossende vaardigheden en kennis in verschillende culturen. 

Naast Leren - Taal heb ik ook een digitale les Engels gemaakt. Dit op het gebied van sport voor een groep 5. De leerlingen kunnen zelf oefenen met de Engelse woorden en d.m.v. de interactie kan ik direct controleren wat de leerlingen hebben onthouden van de Engelse les. 

In de toekomst wil ik mij graag verdiepen in het geven van Engelse lessen en dit toepassen in de (dagelijkse) praktijk. 


Aardrijkskunde


Geschiedenis


Natuur & Techniek

Aan het begin van de opleiding heb ik mijzelf 6 van de 10 punten gegeven. Aan het eind van de studie geef ik mijzelf hiervoor 7 punten. Zelf vond ik vroeger biologie, natuurkunde en techniek wel interessant. Vanuit de kennisbasis zag ik dan ook dat die thema's wel terugkomen bij Natuur & Techniek. Ook is het van belang dat je bij het vak je onderzoekend vermogen inzet. Hoe doe je dingen? Wat verwacht je dat er gaat gebeuren? Allemaal vragen die je kan inzetten tijdens een les. 

Voor het vak Natuur & Techniek heb ik een les gegeven vanuit onderwijsontwerp waarbij leerlingen zelf hun eigen stevige dijk gingen bouwen met materiaal dat ze zelf hebben gevonden. Het was mooi om te zien op wat voor verschillende manieren de leerlingen gingen proberen om een zo stevig mogelijke dijk te maken.

Om nog betere lessen te kunnen geven op het gebied van Natuur & Techniek en dan met name het stukje van het zelf ontdekken en onderzoeken is het van belang dat ik vaker zulke lessen ga geven. Dit heb ik in de afgelopen jaren te weinig gedaan. Ik wil dan ook uitzoeken hoe en wanneer ik dat vaker kan doen. 

Bij mijn LiO-stage heb ik nog meerdere lessen Natuur & Techniek gegeven. 


Wiskunde

In de kennisbases van wiskunde komen vijf domeinen aan bod. Dit zijn getallen & bewerkingen, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden. Voor het vak Leren - Rekenen heb ik een docenthandleiding gemaakt met drie lessenseries. Deze lessen heb ik zelf ontworpen en zijn onderbouwd met het handelings- en hoofdlijnenmodel. Ik heb in de stages veel ervaring opgedaan op het gebied van rekenonderwijs. Met name in groep 1/2 viel het mij op hoeveel daar met concreet materiaal wordt gerekend. Wat voor deze leerlingen een perfecte manier is om het te leren. In de oudere groepen was het toch allemaal minder concreet en echt alleen op papier. 

Ik heb een aantal lessen rekenen gegeven waarbij ook veel werd bewogen. Je komt bij de lessen door op onderstaande buttons te klikken. 

Om te werken aan mijn rekenvaardigheden en te voldoen aan meerdere rekentoetsen heb ik meerdere lessen gevolgd van het vak 'eigen vaardigheid'. Ik had hier enorm veel behoefte aan. Zelf heb ik maar een rekendiploma van het VMBO. Ik merkte dat ik heel veel stof moest oefenen om uiteindelijk de stof te begrijpen en de toetsen te halen. Door door te zetten is dit mij uiteindelijk gelukt en heb ik laten zien te voldoen aan de rekennorm. 


Geestelijke stromingen


Muziek


Dans en Drama


Beeldend onderwijs


Handschriftonderwijs & schrifteducatie

Schrijven met de pen ondersteunt de verwerving van nieuwe vaardigheden en opname van nieuwe leerstof (Kennisbasis en profilering, 2021). Het is voor leerlingen dus belangrijk dat de ze schrijven, maar ook dat ze daarin een goed voorbeeld hebben. Het is belangrijk dat je als leerkracht een net handschrift hebt. Op deze manier kan je ook van je leerlingen eisen dat ook zij netjes en leesbaar schrijven. Het schrijven begint niet alleen bij de pennengreep en gewoon maar op papier schrijven, maar dat het ook begint bij je hele (schrijf)houding. Zelf heb ik dit niet echt ervaren, ik heb bijvoorbeeld geen stage gelopen in groep 3. Maar bij mijn stage in groep 1-2 heb ik gemerkt dat mijn coach heel erg lette op de pennengreep, zithouding, dat de afstand tussen de stoel en tafel goed was en dat je een ontspannen houding moet hebben. 

Vanaf het begin van de opleiding ben ik eigenlijk met het oefenen van mijn handschrift bezig geweest. Wat op papier nog vaak beter gaat dan op een digibord op bord waarop het dagprogramma wordt geschreven. Zo probeerde ik in al mijn aantekeningen al netjes te schrijven en in schrijfletters. Daarnaast kreeg ik van mijn coach bij groep 4/5 een format voor het netjes leren schrijven. Hierbij heb ik verschillende letters en woorden geoefend om te schrijven. 

Op onderstaande afbeeldingen is te zien dat ik in verschillende groepen (groep 8, groep 4-5 en groep 6) aan mijn handschrift heb gewerkt en dit heb geprobeerd. Ik vind zelf dat er nog niet echt een verschil waarneembaar is, behalve dat ik voor mijn gevoel wat beheerster schrijf. Voor mij zal mijn handschrift altijd wel een doel op zich zijn. Maar omdat ik zelf ook wil dat mijn leerlingen leesbaar schrijven vind ik dat ik dit zelf ook moet doen en moet blijven oefenen. 


Bewegingsonderwijs

Tijdens de stage heb ik gemerkt dat kinderen veel bewegen en willen bewegen. Bij kleuters zie je dat al tijdens het buitenspelen, maar soms ook heel duidelijk in de klas. Bij de kleuters leren kinderen de hoofdbeginselen van verschillende bewegingssituaties. Bewegen is niet alleen gezond het draagt ook nog bij aan betere leerprestaties (NRO, 2022). Ik heb tijdens mijn stage in Rolde gymlessen gegeven aan groep 1/2 en in Assen bij groep 7 een aantal bewegend leren lessen gegeven. 

Voor het vak BISO heb ik een energyzer en een buitenles bij groep 1/2 van SWS Oostermoer gedaan. Tijdens dit vak leerden we het belang van bewegen in de klas en hoe makkelijk dit toepasbaar is tijdens en tussen de lessen door. Vooral de energyzer was een mooie afwisseling tijdens een hele drukke dag. 

Via onderstaande knoppen kom je bij de gegeven gymlessen (groep 1/2), de bewegend leren lessen (groep 7) en de lessen voor BISO (groep 1/2). Onderstaand ook foto's van de lessen bewegend leren bij groep 7. 

Eindpunt