Tijdens mijn opleiding en de stageperiode heb ik gewerkt aan de onderstaande leeruitkomsten die horen bij de rol van de verbinder:

  • LU12: De startbekwame leraar werkt samen met collega’s, opvoeders en leerlingen om de ontwikkeling van de school te versterken.
  • LU13: De startbekwame leraar werkt samen met collega’s en vakinhoudelijk en pedagogisch deskundigen, om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
  • LU14: De startbekwame leraar betrekt opvoeders bij de ontwikkeling van de leerlingen.
  • LU15: De startbekwame leraar werkt samen met externe leeromgevingen bij het stimuleren van de ontwikkeling van leerlingen.

Samenwerken vind ik één van mijn sterkste kwaliteiten. Toen ik nog werkzaam was als pedagogisch medewerker hadden we het regelmatig over de ontwikkeling van kinderen. Deze gesprekken voerden ik dan met collega's en mijn leidinggevende. Dit allemaal om het kind te helpen. Als leerkracht komt er wat meer bij kijken. Daar werk je samen met collega's, IB-ers, ouders en externe instanties. Tijdens de opleiding was er om de 3 á 4 weken ruimte voor een intervisiemoment. Hierbij bespraken we een casus van een studiegenoot. Dit zorgde ervoor dat je ging nadenken over de situatie en de manier waarop ik zou handelen en welke adviezen je kon geven aan de inbrenger. 

Ook ben ik regelmatig bij oudergesprekken aanwezig geweest en heb ik diverse (samen) mogen voeren. Deze gesprekken deed ik dan zelf en werden op de achtergrond door mijn coach bekeken of waar nodig nog ondersteund. In het begin vond ik dit hartstikke spannend maar de structuur van de gesprekken die de school aanhield gaf veel steun. 


Veranderen in de school

Voor het vak 'veranderen in de school' heb ik met de studiegenoten een veranderplan opgesteld. Dit ging om het thema cultuur en hoe dit binnen de school in te richten. Voor mij is het passend om dit verslag onder het kopje van de verbinder te hangen omdat er nauw moest worden samengewerkt met andere studiegenoten en daarnaast gaf het vak een heel reëel beeld hoe verandering in een school gaat en hoe je daarin iedereen mee hoort te krijgen. Ook bij het veranderen hierin werk je samen met collega's en andere professionals om de ontwikkeling van de school te versterken.  


Gesprekken

Ik heb in mijn stageperiodes bij verschillende gesprekken gezeten. Eigenlijk heb ik alleen niet tijdens mijn eerste stage in groep 8 bij gesprekken gezeten. De eerste ervaring met rapportgesprekken waren bij mijn stage in groep 4/5. Ik heb in deze gesprekken vooral geleerd hoe vrolijk, eerlijk en duidelijk mijn coach was en zich opstelde richting de leerling en ouders. Er zat een duidelijke opbouw in de lijn van de gesprekken. Eerst wat het kind nog moest ontwikkelen en daarna werd er afgesloten met de talenten die de leerling had. Het was een erg fijne gespreksstructuur. Bij groep 1/2 ging dat weer wat anders en was het een welkomstgesprek van leerlingen die net 4 jaar zijn geworden en net op school zaten. Er werd vooral van de ouders informatie verkregen waar de coach en ik rekening mee konden houden betreft de leerling. Daarna gaven mijn coach en ik aan hoe de leerling zich nu in de groep voelt en waar we aan gingen werken in de komende periode. Bij groep 7 heb ik rapportgesprekken bijgewoond en gevoerd. Eerst bijgewoond en toen uitgevoerd met de coach bij mij op de achtergrond. Het ging aan de hand van een portfolio waarbij de leerling en de leerkracht een score hadden ingevuld bij de verschillende vakken die terugkomen in deze groep. Ik heb vooral geleerd mij te houden aan de structuur van het gesprek, dit was makkelijk te doen aan de hand van het portfolio. Het lastige was vooral om te reageren op de vragen die leerlingen of ouders dan nog hadden. Bij mijn LiO-stage bij groep 8 ben ik in de eerste werken aanwezig geweest bij de omgekeerde oudergesprekken. Hierin vertelden de ouders wat het kind nodig had om zich te ontwikkelen. De leerlingen en ouders hadden van te voren een formulier mee gekregen om in te vullen die als handvat voor het gesprek werd gebruikt. Ik zag al snel dat vooral mijn coach had moest werken om aan antwoorden te komen. 

Naast de gespreksvoering zijn er natuurlijk ook kleine momenten van overdracht met ouders. Zo heb ik tijdens mijn LiO-stage een aantal keren (telefonisch) contact gehad met ouders (ziekmeldingen, overdracht van ruzie etc. op school). Even snel een praatje of overdracht voor of na de schooldag of als ouders wat wilden doorgeven/vragen. 


SOOOG

SOOOG-dag

Mijn LiO-stage liep ik op de Feiko Clockschool. Deze school viel onder de stichting SOOOG. De stichting organiseerde een speciale SOOOG-dag voor de hele stichting. De dag stond vooral in het teken van de zeven 'ingrediënten' voor de vitale leerkracht. Op deze dag kwamen er in totaal zes verschillende gastsprekers en kon je kiezen uit twee verschillende workshops. Ik heb gekozen voor de workshops 'de gezonde juf/meester' en 'mentale veerkracht voor de klas'. 

Naast het volgen wat de workshops en de informatie die je kon opnemen en met elkaar kon delen op deze dag wat het ook een geweldige gelegenheid voor mij als LiO-er om mensen van de stichting en van verschillende locaties te leren kennen. Het was goed om te zien hoe groot de stichting was en kennis te delen. 

Het was een erg waardevolle dag waarin veel informatie en veel indrukken op mij afkwamen, maar door deze informatie kon er perfect met mede-leerkrachten worden gespard over hoe dit in te zetten in de praktijk. Dit voor de ontwikkeling van de school, maar ook vooral voor jezelf als leerkracht. Want als wij als leerkracht nog net wat beter in ons vel zitten kunnen wij ook veel meer voor de leerlingen betekenen. 


Bijeenkomst meer- en hoogbegaafdheid

Bij de stichting organiseren ze allemaal workshops, cursussen en bijeenkomsten die je als stagiaire en werknemer kan volgen om jezelf te ontwikkelen. Ik kwam een interessante workshop tegen. Dit ging over meer- en hoogbegaafdheid. Ik vond dit niet alleen interessant om heen te gaan vanuit onderwijsperspectief maar ook omdat mijn bonuszoon hoogbegaafd is. Deze presentatie en onderlinge uitwisseling waren waardevol om erachter te komen hoe je iemand die hoogbegaafd is kan signaleren in je klas, hoe de stichting ermee omgaat en wat je zelf als leerkracht kan doen en welke stof je kan aanbieden. Daarnaast gingen we zelf aan de slag met oefenstof die leerlingen uit een groep kregen die hoogbegaafd zijn en bekeken we lesstof die ze krijgen. Ik vond het vooral leerzaam om te zien wat voor stof er allemaal is voor deze leerlingen en hoe je hoogbegaafde leerlingen zou kunnen signaleren in je klas. 


Cursus Close Reading

Tijdens mijn LiO-stage heb ik samen met het schoolteam een cursus Close Reading gevolgd. Op een kleinschalige maar uitvoerbare wijze werden er opdrachten gedaan in en om de school. Op deze manier ben ik op een bredere manier naar de externe leeromgeving gaan kijken. Dat het niet alleen gaat om wat er te doen is, maar vooral wat er te zien is. Zo hebben we een beeldenstorm gedaan en werden er vragen gesteld bij de beelden. Het liet mij op een andere en kleinschaligere manier kijken naar de omgeving. Ik zou bijvoorbeeld ook, als ik groot denk, verkeersborden, soorten bomen, soorten ondergronden, beelden, voertuigen etc. kunnen gebruiken in de leeromgeving om de lessen die ik over dat onderwerp geef te versterken en met elkaar te verbinden. Daarnaast heb je het tijdens deze sessies over hoe je Close Reading kan toepassen in de groepen en op welke manier je samen kan werken aan een thema binnen de school, maar je toch allemaal een ander boek of werkvorm hebt. Het overleggen met andere collega's heb ik als zeer waardevol ervaren omdat deze al jaren in het onderwijs zitten en ik mijzelf nog echt lerende vind. Alles wat ik hiervan leer is weer mooi meegenomen. 


Externe leeromgeving

Zandverstuiving Rolde

Tijdens mijn stage in groep 5 heb ik de externe leeromgeving ingezet om de lessenreeks over duinen, dijken, eb en vloed. Hiervoor ben ik in Rolde naar de zandverstuiving geweest. Leerlingen leerde ik hier over het ontstaan van de zandverstuiving en ik maakte hierbij de koppeling naar duinen, dijken, eb en vloed. Aan de leerlingen merkte ik dat ze het fijn vonden om buiten bezig te zijn. En hier te leren over eb en vloed. Het was een mooie tussenstap naar mijn uiteindelijke doel van de les en de leerlingen leerden iets over de omgeving waarin ze wonen. 

Hieronder heb ik twee foto's toegevoegd van de les in de externe leeromgeving en kan je via de rode knop naar het verslag van de hele lessenreeks. 

Stage groep 8

Tijdens mijn eerste stage is de rol van de verbinder wat achterwege gebleven. Tuurlijk moest ik hier iets mee. Deze stage heb ik vooral gezien op welke manier mijn coach contacten onderhoud met de ouders. Voor en na schooltijd staat hij buiten bij de deur. Daarnaast ben ik bij adviesgesprekken aanwezig geweest en heb ik inzicht gekregen in de manieren waarop de school contacten onderhoud met ouders. De volgende stap die ik wil zetten is hoe de opbouw van een oudergesprek is en hoe deze wordt gevoerd. 

 

Stage groep 1/2

Tijdens deze stage werd er vanuit de opleiding al best veel structuur weggezet om te werken aan de rol van de verbinder. Met mijn coach heb ik veel contact gehad over leerlingen, de lessen en een onderzoek. Met collega's van de school over het cultuureducatieplan wat ze op de school hebben. Ook heb ik zitting gehad in de Sinterklaascommissie en heb ik hierin samen gewerkt met collega's en ouders. De oudercontacten die ik nog meer hebben gehad volgden tijdens gesprekken. Het zelf uitvoeren hiervan lukte niet tijdens mijn stageperiode omdat er geen gesprekken werden gevoerd. De volgende stageperiode wil ik werken aan het inzetten van de leeromgeving en het hebben/onderhouden van oudercontacten.

Stage groep 4/5

Om te werken aan de rol van verbinder heb ik met name veel gesprekken gevoerd met mijn eigen coach en mijn medestudenten. Allereerst om mijn eigen professionele ontwikkeling maar ook om het onderwijs beter af te kunnen stemmen op de leerlingen. Mijn coach en ik hadden vaak contact over situaties die zich deze dag hadden voorgedaan en wat ik dan anders had kunnen doen, of wat juist goed ging. De leeromgeving heb ik ingezet bij een thema (zie foto's hierboven). Ook ben ik aanwezig geweest bij gesprekken met ouders. Hierin zag ik een duidelijke gespreksstructuur. Volgende stap: zelf gesprekken voeren

Stage groep 6

De grootste ontwikkeling die ik tijdens mijn laatste stage heb gemaakt was voor het intensieve contact onderhouden met collega's en ouders. Tijdens de stagedagen moest ik meer verantwoordelijkheid dragen dan tijdens vorige stages. Zo stemde ik veel af met mijn coach en met andere collega's. Ik ben tijdens deze stage bij gesprekken geweest tussen mijn coach en ouders en gesprekken bijgewoond met externen. Zoals een  dyslexiebegeleider en ambulant medewerker. Door de verantwoordelijkheid tijdens de LiO-stage heb ik zelf ervaren hoe je onderwijs gezamenlijk beter kunt afstemmen. Veel gesprekken met anderen dragen hier aan bij.